Od 2024 roku obowiązują nowe przepisy ustawy o świadczeniach rodzinnych regulujące warunki przyznawania świadczenia pielęgnacyjnego, które wprowadziła ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o świadczeniu wspierającym.
Komu przysługuje świadczenie pielęgnacyjne na nowych zasadach?
Świadczenie pielęgnacyjne będą mogły otrzymać osoby, które sprawują opiekę nad osobami z niepełnosprawnościami w wieku do ukończenia przez nie 18. roku życia.
Możliwość łączenia pracy zawodowej z pobieraniem świadczenia pielęgnacyjnego
Jedną z najważniejszych wprowadzanych zmian jest możliwość łączenia aktywności zawodowej, bez żadnych ograniczeń z pobieraniem świadczenia pielęgnacyjnego. Oznacza to, że po zmianach świadczenie pielęgnacyjne będzie przysługiwać rodzicom lub innym kategoriom opiekunów, bez jakichkolwiek ograniczeń lub limitów w zakresie podejmowania zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej (także również w sytuacji, gdy opiekun dziecka w wieku do ukończenia 18 r. życia ma ustalone prawo do własnej emerytury, renty lub innego świadczenia emerytalno-rentowego).
Podwyższenie wysokości świadczenia pielęgnacyjnego
Od stycznia 2024 świadczenie pielęgnacyjne wynosi 2 988 zł. Nowe przepisy przewidują również, że w przypadku gdy opiekun otrzymujący świadczenie pielęgnacyjne na nowych zasadach sprawuje opiekę nad więcej niż jedną osobą (dzieckiem) w wieku do ukończenia 18. roku życia legitymującą się odpowiednim ww. orzeczeniem o niepełnosprawności, to wysokość świadczenia pielęgnacyjnego jest podwyższana o 100% na drugą i każdą kolejną osobę, nad którą sprawowana jest opieka – warunkiem jest złożenie wniosku przez opiekuna o podwyższenie świadczenia pielęgnacyjnego.
Wnioski o świadczenie pielęgnacyjne na nowych zasadach
Wnioski o przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego na nowych zasadach można składać drogą elektroniczną za pośrednictwem portalu Emp@tia lub tradycyjnie na formularzach papierowych w Wydziale Świadczeń Społecznych mieszczącym się w Żagańskim Pałacu Kultury ul. Szprotawska 4 pok. 134.
Druki do pobrania na stronie BIP.
Jednocześnie informuję, że osoby które pobierają świadczenie pielęgnacyjne na „starych zasadach” tj. przyznane przed 1 stycznia 2024 roku nie mogą podjąć zatrudnienia, innej pracy zarobkowej, ani otrzymywać emerytury.
Informujemy, że od 1 września 2023 roku Urząd Miasta Żagań powraca do tradycyjnych godzin otwarcia. Magistrat będzie czynny od poniedziałku do piątku od godziny 7.30.
URZĄD MIASTA
Poniedziałek: 7:30 – 15:30
Wtorek: 7:30 – 17:00
Środa: 7:30 – 15:30
Czwartek: 7:30 – 15:30
Piątek: 7:30 – 14:00
KASA
Poniedziałek: 8:00 – 12:00
Wtorek: 8:00 – 12:00
Środa: 8:00 – 12:00
Czwartek: 8:00 – 12:00
Piątek: 8:00 – 12:00
WYDZIAŁ SPRAW OBYWATELSKICH/
WYDZIAŁ ŚWIADCZEŃ SOCJALNYCH/
URZĄD STANU CYWILNEGO
Poniedziałek: 7:30 – 14:30
Wtorek: 7:30 – 17:00 (przerwa 14:30 – 15:30)
Środa: 7:30 – 14:30
Czwartek: 7:30 – 14:30
Piątek: 7:30 – 13:30
Gmina Żagań o statusie miejskim posiada do sprzedania drewno opałowe, pochodzące z wycinki drzew (różnego gatunku). Cena za 1 m3 wynosi 120 zł netto (+23% podatku VAT).
Osoby zainteresowane zakupem oraz uzyskaniem dodatkowych informacji prosimy o kontakt telefoniczny pod nr 68 477 10 20 i 68 477 10 39 w godzinach pracy urzędu. Informacje na temat zakupu drewna uzyskać można również w pokoju nr 1 lub nr 2 magistratu.
Burmistrz Andrzej Katarzyniec ogłosił nabór wniosków do drugiego programu wymiany pieców dla mieszkańców Żagania. Do 31 stycznia 2023 r. przyjmowane będą wnioski o udzielenie dotacji celowej na wymianę urządzenia grzewczego opalanego paliwem stałym, o sprawności cieplnej poniżej 80 % lub użytkowanego dłużej niż 10 lat, na urządzenie grzewcze zasilane gazem, energią elektryczną lub pompą ciepła.
Zasady naboru oraz druki dokumentów dostępne są na miejskiej stronie: https://urzadmiasta.zagan.pl/2023/01/13/rusza-kolejna-edycja-miejskiego-programu-wymiany-piecow/
Urząd Miasta Żagań na dzień 17 stycznia 2023 roku sprzedał ponad 290 ton węgla dla 226 osób. Ze składu w Żaganiu wydano 231,9 tony węgla 169 mieszkańcom, którzy zadeklarowali chęć zakupu surowca od gminy. Do 27 stycznia zostanie przywiezione kolejnych 125 ton węgla.
Przypominamy, że ciągle trwa nabór wniosków w ramach rządowego programu zakupu surowca od gminy w preferencyjnej cenie (2 tys. zł. za tonę). W razie dodatkowych pytań prosimy o kontakt z urzędem – 684771007 (telefon czynny w godzinach otwarcia jednostki).
Zarządzeniem nr 17/2023 Burmistrz Miasta Żagań ogłosił konkurs na stanowisko dyrektora Publicznej Szkoły Podstawowej nr 1 im. Jana Brzechwy w Żaganiu. Szczegółowe wymagania wobec kandydatów oraz terminy składania dokumentów zamieszczono w załączniku do Zarządzenia nr 17/2023.
W ramach ogłoszonego we wrześniu 2022 roku XI naboru do Funduszu Małych Projektów w Euroregionie Sprewa-Nysa-Bóbr dla Programu Współpracy INTERREG V A Brandenburgia – Polska 2014-2020 zgłosiliśmy dwa wnioski o dofinansowanie projektów, realizowanych we współpracy z partnerami niemieckimi. Miło nam poinformować, że oba projekty zostały zatwierdzone, a poziom wsparcia wyniesie 85% ze środków EFRR.
W ramach pozyskanych funduszy planujemy zrealizować w tym roku w Żaganiu dwa przedsięwzięcia:
Budżet projektu – 17 183,10 EUR
Kwota dofinansowania z EFRR – 14 605,64 EUR
Budżet projektu – 17 386,05 EUR
Kwota dofinansowania z EFRR – 14 778,14 EUR
Uruchomiliśmy właśnie pierwszy miejski opłatomat, czyli urządzenie za pomocą którego opłacą Państwo wszelkie należności wobec miasta w formie bezgotówkowej. Nowe urządzenie znajduje się w holu basenu Arena, dzięki czemu jest dostępne dla Państwa przez siedem dni w tygodniu do późnych godzin wieczornych (od poniedziałku do piątku w godz. 7:00-21:30, w soboty i niedziele od 9:00 do 21:00).
Jak dokonać płatności opłatomatem?
Należy kliknąć ekran dotykowy i spośród zaproponowanych opcji wybrać interesującą nas kategorię opłat – podatek, opłatę skarbową, dzierżawę, opłatę za odpady czy mandat (oczywiście wydany przez Straż Miejską). Urządzenie poprosi o Państwa dane (imię nazwisko oraz adres). Wszystko po to, aby prawidłowo zaksięgować płatność na Państwa koncie. Prosimy o dokładne wskazywanie swoich danych, które służą wyłącznie identyfikacji płatnika. Płatność w urządzeniu odbywa się za pośrednictwem terminala płatniczego – wyłącznie bezgotówkowo. Otrzymają Państwo potwierdzenie wykonania transakcji.
Sposób obsługi opłatomatu można obejrzeć na prezentacji, którą przygotowaliśmy wspólnie z Telewizją Żagań, dostępną na kanale 11 w Wektormedia.
Szanowni Mieszkańcy,
informujemy, że w poniedziałek 2 maja br. Urząd Miasta Żagań będzie nieczynny. Zapraszamy ponownie po majówce w środę 4 maja od godziny 7:30.
Szanowni Mieszkańcy!
Bardzo dziękujemy za okazaną pomoc i ogromne zaangażowanie w opiekę nad uchodźcami z Ukrainy. Wiemy, jak wielu z nich znalazło schronienie w żagańskich domach. Niestety osoby przebywające w naszym miejskim punkcie nadal przebywają w sali gimnastycznej w PSP7. Jesteśmy jedynym miastem w powiecie, które gości uchodźców w zbiorowym punkcie zakwaterowania. Mieszkańcy Żagania opiekują się nimi nieprzerwanie od chwili przyjazdu, jednak musimy pomóc im jeszcze w jednym obszarze – w znalezieniu mieszkań. Jeżeli mogą Państwo zapewnić schronienie :
prosimy o kontakt z numerem koordynatora miejskiego (telefon 601 731 348 lub 797 692 682).
Pod tym numerem uzyskają Państwo wszystkie informacje dotyczące możliwości wsparcia naszych gości. Każda z tych rodzin marzy teraz o samodzielności. Pomóżmy im odnaleźć własny kąt i stwórzmy namiastkę powrotu do normalności. Jeżeli zastanawiają się Państwo, czy i w jaki sposób mogą pomóc osobom z Ukrainy, prosimy o kontakt z magistratem. Pomożemy, wyjaśnimy, wskażemy najpilniejsze potrzeby naszych gości.
Przypominamy również o możliwości wsparcia finansowego, na jaką może liczyć osoba przyjmująca uchodźców z Ukrainy w wysokości 40 złotych za osobę dziennie. Pieniądze te będą wypłacone za pośrednictwem naszego urzędu, a wnioski składać można w Wydziale Świadczeń Społecznych w pałacu (dokument do pobrania tutaj). Dzięki tym środkom możecie Państwo m.in. opłacić rachunki oraz zapewnić wyżywienie Waszym gościom z Ukrainy.
Dodatkowo prosimy o przynoszenie żywności do magazynu miejskiego. Szczególnie potrzebne są suche produkty z długim terminem przydatności – kasze, ryż, konserwy. Magazyn przy ulicy Miodowej 23 czynny jest codziennie od godziny 8:00 do 14:00.
#SolidarnizUkrainą
Prezentujemy aktualne ulotki uwzględniające najnowsze zmiany prawne, które nastąpiły po wejściu w życie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
W ulotce znajdują się podstawowe wiadomości o punktach recepcyjnych, legalizacji pobytu i numerze PESEL, opiece medycznej, a także o możliwości edukacji i poszukiwania pracy, wraz z telefonami i adresami internetowymi, pod którymi można uzyskać więcej informacji.
Materiały w 4 wersjach językowych – ukraińskiej, rosyjskiej, angielskiej i polskiej – dostępne są na stronie internetowej www.prezydent.pl.
Informujemy, że nadanie numeru PESEL obywatelom Ukrainy, którzy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bezpośrednio z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi, odbywa się w Urzędzie Miasta Żagań w Wydziale Spraw Obywatelskich (pokój 164 Żagańskiego Pałacu Kultury).
Wnioski przyjmowane są w godzinach urzędowania Wydziału:
Poniedziałek: 7:30 – 14:30
Wtorek: 7:30 – 17:00 przerwa 14:30 – 15:30
Środa: 7:30 – 14:30
Czwartek: 7:30 – 14:30
Piątek: 7:30 – 13:30
Więcej informacji można uzyskać pod nr telefonów 68 477 10 56, 68 477 10 58 lub 68 477 10 57.
O numer PESEL mogą ubiegać się obywatele Ukrainy, obywatele Ukrainy posiadających Kartę Polaka, członkowie najbliższej rodziny obywatela Ukrainy posiadającego Kartę Polaka, małżonka/małżonek obywatela Ukrainy nie posiadającego obywatelstwa ukraińskiego, którzy przybyli na terytorium Polski bezpośrednio z terytorium Ukrainy po 24 lutego 2022 roku.
Wymagania:
Wypełniony wniosek o nadanie numeru PESEL wraz z fotografią osoby, która ubiega się o nadanie PESEL (fotografia spełniająca wymagania jak do dowodu osobistego), składa się osobiście w wersji papierowej. Tożsamość wnioskującego potwierdzana jest na podstawie dokumentu podróży, Karty Polaka lub innego dokumentu ze zdjęciem umożliwiającego ustalenie tożsamości (nawet nieważnego). W przypadku dzieci do lat 18 można przedstawić dokument urodzenia.
Pobierane są odciski palców za wyjątkiem dzieci do lat 12.
📢 Od poniedziałku 21 marca 2022 roku ruszy nowy miejski magazyn pomocy humanitarnej dla uchodźców z Ukrainy przy ulicy Miodowej 23 (dawny biurowiec ZGM-u).
➡️ W godzinach od 8.00 do 14.00 można będzie przywozić dary dla naszych gości przybywających do Żagania. W tych godzinach będą one również wydawane potrzebującym. ⬅️
Jeżeli chcą Państwo pomóc przy segregacji darów, zapraszamy do współpracy i kontaktu z koordynatorem punktu pod numerem telefonu 507 607 170.
Szanowni mieszkańcy,
w tym trudnym czasie liczy się każda pomoc. Zachęcamy Was do włączenia się w akcję pomocy dla osób uciekających przed wojną. W naszej aplikacji w zakładce "Konsultacje" uruchomiliśmy ankietę, dzięki której wzbogacimy miejską bazę pomocową o chętnych do przyjęcia pod swój dach uchodźców, o osoby chcące przekazać dary oraz gotowe pomagać w tłumaczeniu. Jeżeli jesteś gotów pomóc w jednej z powyższych kategorii, wypełnij formularz.
Na Państwa deklaracje czekamy do końca kwietnia br.
Informujemy, że od 9 marca (środa) dary dla uchodźców przyjmowane będą w Miejskim Magazynie Pomocy Humanitarnej, który uruchomiony został na terenie Publicznej Szkoły Podstawowej nr 4 (ul. Wesoła 38, wjazd przez bramę główną na teren szkoły).
Miejski Magazyn Pomocy Humanitarnej czynny jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 10:00 do 14:00. Równocześnie prosimy o nieprzynoszenie darów do Urzędu Miasta Żagań.
Publikujemy przystępne i czytelne ulotki informacyjne dla uchodźców wojennych z Ukrainy, którzy przekroczyli granicę Polski. Ulotka ma ułatwić uchodźcom funkcjonowanie w pierwszych godzinach i dniach pobytu w naszym kraju.
W ulotce znajdują się podstawowe wiadomości o punktach recepcyjnych, opiece medycznej, a także o możliwości poszukiwania pracy, edukacji dla dzieci oraz legalizacji pobytu wraz z telefonami i adresami internetowymi, pod którymi można uzyskać więcej informacji.
Materiały w 4 wersjach językowych – ukraińskiej, rosyjskiej, angielskiej i polskiej, dostępne są na stronie internetowej www.prezydent.pl
Po porannej wideokonferencji ze starostwem powiatowym poinformowano samorządowców naszego regionu o stworzeniu magazynu powiatowego w Szprotawie. Burmistrz Andrzej Katarzyniec zaproponował, że wspólnie z żagańskim przedsiębiorcą zorganizuje drugi magazyn w Żaganiu. Odzew przedsiębiorcy jest pozytywny. Magazyn powstanie na terenie jednej z naszych firm, co ułatwi koordynację procesu zbierania darów.
Zgodnie z ogłoszonym planem koordynacji działań w zakresie pomocy humanitarnej dla ofiar wojny na Ukrainie, gminy prowadzą zbiórki tylko wskazanych produktów, których listę znajdą Państwo poniżej. Prosimy o przynoszenie posegregowanych według kategorii produktów i zostawianie ich w Urzędzie Miasta Żagań na parterze budynku. Produkty przewiezione zostaną następnie do magazynu powiatowego, gdzie odpowiednio zabezpieczone na paletach trafią na wschód. Akcja prowadzona będzie tak długo, jak będzie potrzeba.
Zapraszamy osoby chętne (wolontariuszy) do pomocy przy organizacji żagańskiego magazynu z koordynatorem miejskim pod numerem 797 692 682.
Zachęcamy również do udziału w zbiórce krwi, która w najbliższy wtorek, 1 marca br., od godz. 9.00 do 12.00 odbędzie się na placu przed szprotawskim ratuszem.
Lista produktów i środków, które mogą być przekazane potrzebującym na Ukrainie (w tym oczekującym przed przejściami granicznymi).
Odzież i okrycie:
Środki higieny i czystości:
Żywność:
Inne:
Podstawowe środki medyczne (witaminy, środki przeciwbólowe, przeciwgorączkowe, leki na kaszel i przeziębienie).
UWAGA: produkty z poniższej listy nie będą przyjmowane! Tego nie zbieramy w ramach pomocy humanitarnej:
Informujemy, że od poniedziałku 28 lutego 2022 roku Urząd Miasta Żagań będzie ponownie otwarty dla interesantów. Zniknie konieczność wcześniejszego umawiania wizyt, wróci możliwość płatności gotówkowej w kasie, która otwarta zostanie w godzinach od 8.00 do 12.00.
W dalszym ciągu zachęcamy Państwa do dokonywania płatności elektronicznie lub za pośrednictwem przelewów bankowych na konto jednostki:
Urząd Miasta Żagań, 68-100 Żagań
Rachunek: Santander Bank Polska S.A. I O/Żagań
66 1090 2558 0000 0006 4000 0100
Można również korzystać z elektronicznego kontaktu z żagańskim magistratem – poprzez adres e-mail jednostki – [email protected] lub poprzez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą – 6581xuoheg/skrytka.
Szanowni mieszkańcy!
Informujemy, że w oparciu o obowiązujące zaostrzone zasady bezpieczeństwa od 25 stycznia 2022 roku Urząd Miasta Żagań zmienia zasady przyjmowania interesantów. Tylko cztery wydziały będą prowadziły bezpośrednią obsługę mieszkańców – zawsze wyłącznie po wcześniejszym umówieniu telefonicznym. Od 25 stycznia zamknięta zostanie kasa, pozostałe wydziały magistratu, natomiast dyżury Burmistrza Miasta Żagań będą odbywały się wyłącznie telefonicznie (przez Sekretariat).
W godzinach od 9.00 do 12.00 przyjmowane będą osoby umówione w Urzędzie Stanu Cywilnego (15 osób), Wydział Podatków i Opłat (20 osób), Wydział Spraw Obywatelskich (20 osób) oraz Wydział Świadczeń Społecznych (20 osób). W sprawach sporządzenia aktu zgonu USC przyjmie interesantów bez uprzedniego umówienia.
Podstawowe numery kontaktowe do Urzędu Miasta Żagań:
Sekretariat: 68 477 10 40
Punkt podawczy: 68 477 10 10
Opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi: 68 477 10 23
Wydział Podatków i Opłat: 68 477 10 22
Wydział Świadczeń Społecznych: 68 477 10 80 oraz 68 477 10 84
Urząd Stanu Cywilnego: 68 477 10 65
Wydział Spraw Obywatelskich: 68 477 10 58 oraz 68 477 10 59.
Wszystkie wnioski dostępne są w formie elektronicznej na www.bip.zagan.pl oraz przy punkcie podawczym w budynku przy placu Słowiańskim 17.
Wnioski niewymagające osobistego stawiennictwa należy zostawić w urnie przy wejściu do Urzędu (parter magistratu). Przed wrzuceniem dokumentu można potwierdzić datę wpływu w punkcie podawczym.
Przypominamy przedsiębiorcom, że do urny NIE MOŻNA wrzucać żadnych dokumentów dotyczących prowadzonej działalności – te należy składać wyłącznie osobiście w Wydziale Spraw Obywatelskich!
Elektroniczny kontakt z Urzędem Miasta Żagań:
Adres e-mail jednostki – [email protected]
Elektroniczna Skrzynka Podawcza Urzędu Miasta Żagań – 6581xuoheg/skrytka
Urząd Miasta Żagań, 68-100 Żagań
Rachunek: Santander Bank Polska S.A. I O/Żagań, 66 1090 2558 0000 0006 4000 0100
Nasz wniosek złożony w konkursie "Cyfrowa Gmina” zyskał akceptację i dofinansowanie w wysokości 757 850 złotych. Dofinansowanie przeznaczone zostanie na cyfryzację magistratu – zakup sprzętu IT i oprogramowania, licencji niezbędnych do realizacji e-usług, pracy i edukacji zdalnej oraz na edukację cyfrową, dzięki której wzrosną kompetencje urzędników. Pozyskane z programu pieniądze przeznaczone zostaną w pierwszej kolejności na analizę stanu cyberbezpieczeństwa urzędu, a następnie na zabezpieczenie samorządowych systemów informatycznych.
Na co zamierzamy przeznaczyć otrzymany grant?
Przed wszystkim na zakup mobilnych stacji roboczych z systemem operacyjnym oraz pakietem biurowym, który usprawni pracę żagańskiego magistratu. Zakupiony sprzęt pozwoli na elektroniczne podpisywanie wiążących dokumentów, obsługę systemów księgowych i podatkowych, obsługę systemu zarządzania budżetem oraz eSesją, pracę w arkuszach organizacyjnych dla szkół i przedszkoli, czy na zdalną organizację spotkań i zebrań. Nowoczesne urządzenia zastąpią przestarzałe jednostki, wykorzystywane obecnie przy realizacji zadań samorządu. Zgodnie z zapisami programu urząd ma czas do końca roku na unowocześnienie i cyfryzację jednostki. Nowoczesny sprzęt i oprogramowanie pozwolą na przeprowadzenie pakietu szkoleń, które podniosą umiejętności i kompetencje pracowników urzędu w zakresie prawidłowego korzystania z najnowszych cyfrowych rozwiązań, a także zagrożeń z takiej pracy płynących. Podstawowym założeniem “Cyfrowej Gminy” pozostaje cyberbezpieczeństwo urzędów, zatem audyt tego obszaru poprzedzi wszelkie działania zmierzające do ochrony systemów i danych znajdujących się w dyspozycji jednostki.
Środki na realizację powyższych zadań pozyskaliśmy w ramach Osi V. Rozwój cyfrowy JST, REACT-EU Działanie 5.1 Rozwój cyfrowy JST w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.
Szanowni Mieszańcy,
informujemy, że od 25 maja 2021 roku ponownie czynna będzie kasa w Urzędzie Miasta Żagań. Obsługa interesantów prowadzona będzie od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 12.00.